MAS Podbrněnsko, spolek

OTÁZKY A ODPOVĚDI

Dle Interních postupů IROP MAS Podbrněnsko zveřejňuje otázky a odpovědi, které nejsou zřejmé z výzvy MAS a přiložených dokumentů. Níže jsou uvedeny jednotlivé otázky i odpovědi, které jsou pravidelně aktualizovány a doplňovány:

OTÁZKA Č. 1 Je možná v rámci této výzvy č. 7 IROP výstavba venkovních učeben či venkovních laboratoří? Bude se jednat o způsobilou aktivitu?

Výstavba venkovních učeben a laboratoří je v rámci naší výzvy způsobilá pouze s vazbou na klíčové kompetence (cizí jazyky, přírodní vědy, technické a řemeslné obory, digitální kompetence). 

  • Pokud se bude jednat o stavbu bez nutnosti stavebního povolení či ohlášení stavby - jedná se o úpravu venkovního prostranství v areálu zařízení školy, tedy se jedná o vedlejší aktivitu (max. 15 % celkových způsobilých výdajů projektu) 
  • Pokud by ovšem výstavba venkovní učebny či laboratoře vyžadovala stavební povolení či ohlášení stavby, v takovém případě se jedná o hlavní aktivitu (min. 85 % celkových způsoblicýh výdajů projektu).

OTÁZKA Č. 2: Je v rámci této výzvy možné žádat o přístavbu a následné vybavení rozšíření kapacity MŠ?  

Bohužel toto možné není. V rámci výzvy č. 3 MAS Podbrněnsko, spolek - IROP -Infrastruktura pro základní a střední vzdělávání II jsou způsobilé pouze investice do základních a středních škol, přístavba a vybavení na rozšíření kapacity MŠ není možná. Rovněž ani rozšíření kapacity základní školy či střední školy není způsobilou aktivitou v této výzvě.

OTÁZKA Č. 3: Podmínkou výzvy je i bezbariérovost. Je možné ji vyřešit tzv. schodolezem? 

V rámci učeben, výukových prostor, kabinetů a dalších školních pracovišť podpořených z IROPu je nutný bezbariérový přístup (min. od vchodu do budovy k učebně / výukovému prostoru / kabinetu / školnímu pracovišti a z něj na sociální zařízení). V odůvodněných případech, které jsou zároveň dostatečně identifikované i v žádosti o podporu, je možné využití schodolezu jako splnění podmínky bezbariérovosti. Odůvodněným případem může být neefektivní vynaložení finančních prostředků na stavbu výtahu/plošiny, nemožnost jiného řešení z důvodu nedostatečného prostoru apod. V rámci hodnocení Řídicího orgánu IROP je schodolezem splněna podmínka bezbariérovosti. Nicméně záleží i na místně příslušném stavebním úřadu.

OTÁZKA Č. 4: V rámci projektu budeme upravovat sociální zařízení na bezbariérové. Bohužel je naše škola malá, máme pouze 2 sociální zařízení pro žáky (dívky a chlapci) a z jednoho bude muset vzniknout právě bezbariérové sociální zařízení. Je nutné, aby bezbariérové sociální zařízení sloužilo pouze pro osoby se sníženou schopností pohybu či orientace? Nebo může býti využíváno i ostatními žáky?

Bezbariérové sociální zařízení může být využíváno i ostatními žáky školy, není nutné, aby sloužilo pouze pro osoby se sníženou schopností pohybu a orientace. Záleží pouze na prostorách školy a žadateli. Kromě podmínky bezbariérového přístupu (min. od vchodu do budovy k učebně / výukovému prostoru / kabinetu / školnímu pracovišti a z něj na sociální zařízení) a nejsou stanovena v tomto smyslu žádná další omezení. 

OTÁZKA Č. 5: Rádi bychom podali žádost do této výzvy MAS Podbrněnsko. Samozřejmě víme o nutnosti zajištění bezbariérovosti. Rád bych se ale zeptal, jak postupovat, pokud samotnou bezbariérovost (celé budovy) bude řešit zřizovatel (obec) následující rok (2021), tedy nebude řešena v rámci projektu. Je tento postup možný? Jakým způsobem danou situaci popsat a do jaké části žádosti?

Postup k bezbariérovosti možný je. Doporučuji náležitě popsat ve Studii proveditelnosti. Zároveň k datu ukončení realizace projektu musí být všechny dotčené prostory z IROPu bezbariérově přístupné v rozsahu daném Specifickými pravidly. Pokud žadatel toto nesplní, vystavuje se riziku neproplacení podpory. V tomto případě na sebe riziko bere výhradně žadatel/příjemce. V případě, že se mu posune termín oprav, ponese zodpovědnost.

OTÁZKA Č. 6: Hodnotící kritérium věcného hodnocení č. 1 Vzdělávací instituce využívající výstupy projektu. Pokud se žadatel zaváže, že výstup(-y) budou sloužit dalším školním aktivitám (případně i kritérim č. 2 Zájmové aktivity dětí a mládeže - mimoškolní aktivity) potom se k tomu zavazuje i po dobu udržitelnosti. Rád bych se zeptal, jakým způsobem bude dokládáno, že tento závazek plní? Ve zprávách o udržitelnosti projektu, případně jakou formou (ČP, prezenční listiny, nějaká smlouva o spolupráci apod.)? 

Žadatel bude muset adekvátně dokládat, že mimoškolní aktivita probíhala ve zprávách o udržitelnosti. Výzva ŘO IROP č. 68 ani výzva MAS Podbrněnsko, spolek, č. 7 IROP nestanovuje závazné dokumenty, jakými má být stav prokázán. Je na žadateli, jaké přílohy k popisu v zprávách o realizaci doloží tak, aby prokázal tyto činnosti a aktivity, ke kterým se zavázal a za které získal vyšší bodobé ohodnocení v rámci věcného hodnocení.

OTÁZKA Č. 7: Je možné v rámci výzvy č. 7 MAS Podbrněnsko žádat pouze o vybavení prostor školy (s vazbou na klíčové kompetence)? 

Ano, žadatel může postavit projekt pouze na vybavení prostor školy s vazbou na klíčové kompetence, podmínkou výzvy nejsou stavební práce/rekonstrukce apod. Samozřejmostí zůstává povinnost splnil bezbariérovost, kdy v tomto případě se bude jednat o zajištění bazpabriérového přístupu do všech prostor, které budou vybaveny z projektu IROP. Rovněž si dovolím upozornit na dobu udržitelnosti, která je stanovena na dobu 5 let od ukončení projektu. Pokud během té doby dojde k neudržení výstupů (tedy například k rozbití či ztrátě vybavení), musí zajistit žadatel/příjemce nápravu z vlastních zdrojů a musí nahradit odpovídajícím vybavením z vlastních zdrojů, jinak se vystavuje se riziku krácení dotace.

OTÁZKA Č. 8: Je možné v rámci výzvy č. 7 MAS Podbrněnsko žádat o vybavení prostor školy (s vazbou na klíčové kompetence), když tyto prostory byly podpořeny z jiné dotace (individuální IROP, národní dotace MF atd.)? 

Ano, žadatel může žádat o vybavení prostor s vazbou na klíčové kompetence, i když prostory jako takové byly zbudovány/realizovány jiným projektem. Důležité je, aby nedošlo ke dvojímu financování. Tedy že v rámci projektu stavby/rekonstruce prostor došlo k vynaložení výdajů na určité vybavení a následně v rámci projekti výzvy č. 7 MAS Podbrněnsko budou nárokovány totožné výdaje na totožnou věc, tedy na to stejné vybavení. Jednalo by se tímto o podvod. Proto v takovém případě doporučuji maximální ostražitost a pečlivost při přípravě projektu. Samozřejmě se na tento případ vztahují veškeré povinnosti - viz otázka č. 7. 

OTÁZKA Č. 9: Je možné v rámci výzvy č. 7 MAS Podbrněnsko žádat o aktivity/výdaje pro jeden subjekt 2 různými žadateli? Tedy zřizovatel školy požádá v rámci výzvy o projekt (například laboratoře fyziky) a samotná ZŠ požádá v rámci výzvy o jiný projekt (například laboratoře chemie). Je to možné?

Ano, je to možné. V rámci výzvy není možné omezovat počet projektů pro jeden subjekt (v tomto případě ZŠ). Rovněž všichni oprávnění žadatelé mohou podat žádost o projekt do výzvy, nicméně pouze jedenkrát (jeden žadatel = jedna žádost o podporu v rámci jedné totožné výzvy). Nicméně si dovolím upozornit na několik skutečností:

  • I pro zřizovatele platí veškeré povinnosti, jako například udržitelnost projektu, veškeré závazky plynoucí v pravidel i z kritérií pro hodnocení. Bude tedy na zodpovědnosti žadatele/příjemce, pokud nebude projekt udržen. A v tomto případě tedy na straně zřizovatele. 
  • Důležité je, že musí být tyto záměry uvedené v rámci Místního akčního plánu, respektive uvedeny ve Strategickém rámci MAP. 
  • Nesmí v žádném případě dojít k duplicitnímu financování, toto bude určitě ověřeno v rámci hodnocení. Doporučil bych tedy maximální ostražitost a pečlivost při přípravě projektu. 

OTÁZKA Č. 10: V rámci potenciálního projektu do výzvy č. 7 MAS Podbrněnsko bychom si chtěli zřídit venkovní učebnu na výuku přírodovědných předmětů. V rámci tohoto udělat i nějaké záhony (pro výuku jako učební pomůcka), vysadit nějaké stromy a keře a trvalky. Chtěl bych se Vás zeptat, zda tyto položky (stromy, keře a trvalky) je možné počítat do hlavních výdajů, když budou spojené s  výukou přírodovědných předmětů a budou přímo sloužit k výuce? Nebo zda tyto výdaje jsou vždy vedlejší výdaje = zeleň. 

V případě, že se má výuka v „environmentální zahradě“ dopad na vzdělávací proces, lze o veškerém pořizovaném vybavení uvažovat jako o výdaji v hlavní aktivitě a to za předpokladu, že má vazbu na relevantní klíčovou kompetenci IROP a je z hlediska časového využití ve valné většině využíván pro výuku dle RVP ZV. V případě stromů, keřů a trvalek je na zvážení žadatele, zda tyto označí za výukovou pomůcku, k níž bude zřetelně dokládat její časové využití, nebo ji označí za výdaj ve vedlejší aktivitě „zeleň“, bez převažující vazby na KK IROP. Z mého pohledu se spíše než o vzdělávací pomůcku jedná o běžný výdaj „zeleň“ ve vedlejší aktivitě, protože povaha využití pro výuku přírodovědných předmětů jednoho stromu/trvalky/keře se patrně nebude prolínat celým ročním časovým plánem vzdělávání v konkrétním vyučovacím předmětu.

Zároveň dodávám, že jakékoliv cesty/chodníky/zpevněné dlažby, které je nutné ve venkovní učebně z důvodů např. zajištění bezbariérovosti vybudovat/rekonstruovat, tvoří vždy výdaje ve vedlejší aktivitě projektu, tudíž do 15 % CZV.

OTÁZKA Č. 11: Je v rámci této výzvy č. 7 MAS Podbrněnsko oprávněným žadatelem Základní umělecká škola, která poskytuje základní umělecké vzdělávání? 

Bohužel v rámci výzvy č. 7 MAS Podbrněnsko není dle Specifických pravidel výzvy č. 68 IROP ZUŠ oprávněným žadatelem. Oprávněným žadatelem je ZUŠ v rámci výzvy č. 8 MAS Podbrněnsko, nicméně exitují tam jistá omezení. Více viz Otázky a odpovědi výzvy č. 8 MAS Podbrněnsko - IROP - Podpora zájmového a celoživotního vzdělávání II

OTÁZKA Č. 12: Je možné v rámci projektu opravit prostor kolem budovy školy a zároveň ho doplnit například lavičkami?

Ano, je možné v rámci tzv. vedlejších nákladů (max. 15 % celkových způsobilých výdajů) realizovat úpravu veřejného prostranství, včetně zeleně i venkovního mobiliáře.

OTÁZKA Č. 13: V současné době probíhá výstavba budovy ZŠ v rámci jiného projektu. Rádi bychom tuto novou budovy ZŠ vybavili po odborné stránce (odborné učebny) v rámci projektu ve výzvě MAS č. 7. Nicméně v současné době nová budova školy nestojí (teprve se začíná stavět). Je možné doložit povinnou přílohu č. 6 Doklad o prokázání právních vztahů k majetku, který je předmětem projektu, jinak, než je stanoveno v rámci Specifických pravidel, jelikož v současné době budova školy nestojí (tudíž nejsem zapsaní v katastru nemovistostí)? 

Bohužel v takovém případě není možné záměr podat, respektive neprojde hodnocením. Žadatel totiž nebude moci doložit prokázání právních vztahů k majetku, který je předmětem projektu (neexistující stavba). Doložení pouze vlastnictví pozemku či jiných listin, které uvádíte níže (například stavební povolení pro zahájenou stavbu nové budovy), je nedostatečné. Dokud nebude žadatel disponovat výpisem z katastru nemovitostí, kde bude zapsán jako vlastník dotčené nemovitosti, tak není možné projekt podat.

OTÁZKA Č. 14: V návaznosti na předchozí otázku je tedy možné podat projekt na vybavení staré budovy (současné budovy), projekt zrealizovat do přesunu školy do nové budovy a následně v době udržitelnosti spolu s přesunem školy do nové budovy přesunout i pořízené vybavení v rámci projektu? Tedy v době udržitelnosti přesunout vybavení do nové budovy školy?  

Ano, žadatel podá klasickou žádost na vybavení „staré budovy školy“, max. v kapitole provozní fáze udržitelnosti Studie proveditelnosti popíše, že bude majetek přesunut do jiné budovy ve vlastnictví žadatele/zřizovatele. Pokud v udržitelnosti k takovým změnám dochází, bývají tyto typy změn (bez provádění technického zhodnocení ve staré budově) standardně povolány. Podmínkou pochopitelně je, že realizací novostavby nevzniká nová právnická osoba, nové IZO, ale to nepředpokládám (dojde pouze k přesunu do nových prostor školy)

OTÁZKA Č. 15: Povinná příloha č. 10 položkový rozpočet stavby. Pokud uvažujeme realizaci drobných stavebních úprav (napříkald rozvody elektřiny po učebně s PC apod.), které nepodléhají stavebnímu povolení, ani ohlášce, je pro nás tato příloha relevantní (žádné jiné stavební výdaje s projektem spojené nebudou)? 

Pokud projekt nevyžaduje žádné stavební povolení/ohlášení, nemusí žadatel dokládat položkové rozpočty drobných stavebních úprav. Nicméně musí v kap. Způsob stanovení cen do rozpočtu projektu stanovit, jak na cenu stavebních prací přišel (postačí např. jednoduchý odhad, nemusí se jednat o detailní rozpočet). U cen do 100 000 bez DPH princip stanovení cen nemusí žadatel stanovovat.